Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9783
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNurshahida Dzulakefli-
dc.date.accessioned2018-10-10T04:24:41Z-
dc.date.available2018-10-10T04:24:41Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9783-
dc.description.abstractKualiti perkhidmatan sangat dititikberatkan dalam sektor perbankan. Untuk itu, ianya menjadi satu faktor untuk mengekalkan daya saing dalam sektor perbankan. Kajian ini mengkaji masalah berkaitan dengan faktor-faktor kualiti perkhidmatan dalam sektor perbankan. Tujuan utama kajian ini adalah mengenalpasti dan menganalisis faktorĀ­ faktor kualiti dalam perkhidmatan di sektor perbankan. Dalam kajian ini analisis SWOT digunakan untuk mengenalpasti masalah yang wujud dan mengenalpasti faktor-faktor strategi yang berkaitan dalam membuat keputusan. Analisis SWOT adalah mengenalpasti sifat-sifat seperti Kekuatan (Strength), Kelemahan (Weakness), Peluang (Opportunities), dan Ancaman (Threats). Kajian ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Sebanyak 100 sampel pelanggan Agrobank, Kuala Lipis, Pahang telah diambil secara rawak. Terdapat lima kriteria dipilih untuk mengkaji tahap kepuasan pelanggan iaitu wakil perkhidmatan/juruwang, penyelia/pengurusan, kemudahan cawangan, pinjaman/gadaian dan khidmat pelanggan. Hasil kajian mendapati bahawa kecekapan, iaitu I 00% merupakan kekuatan utama di Agrobank manakala kriteria barisan yang panjang di kaunter menjadi faktor kelemahan kepada bank dengan menyumbang sebanyak 54.29%. Kriteria kesediaan untuk mendengar dan menjawab keperluan pelanggan merupakan satu peluang kepada perkhidmatan di Agro Bank dengan menyumbang sebanyak I 00% manakala kriteria seseorang kakitangan yang tidak mempunyai pengetahuan terhadap produk baru yang ditawarkan di bank merupakan faktor ancaman yang menyumbang sebanyak 100%. Dengan menggunakan analisis SWOT, faktor-faktor kualiti perkhidmatan dalam sektor perbankan khasnya di Agrobank dapat dikenalpasti dan seterusnya dapat mengekalkan daya saing dalam sektor perbankan.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectNurshahida Dzulakeflien_US
dc.subjectLP 25 FST 2 2009en_US
dc.titleKualiti perkhidmatan dalam sektor perbankan : peranan jangkaan terhadap pelanggan dengan menggunakan analisis swoten_US
dc.typeWorking Paperen_US
Appears in Collections:Fakulti Sains dan Teknologi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 25 FST 2 2009 Abstract.pdf559.95 kBAdobe PDFView/Open
LP 25 FST 2 2009 Full text.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.