Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMohd Khairul Azahar Awang-
dc.date.accessioned2018-07-02T07:55:58Z-
dc.date.available2018-07-02T07:55:58Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9180-
dc.description.abstractPendidikan merupakan salah satu pengukur kepada pembangunan sumber manusia dan ia juga merupakan pemangkin utama dalam peningkatan dan pembinaan modal insan ke arah melahirkan buruh sama ada buruh mahir atau pun buruh kurang mahir. Justeru itu, kajian ini adalah bertujuan untuk melihat perbezaan taraf pendidikan terhadap pertumbuhan ekonomi di Negeri Terengganu. Maka dengan itu, objektif yang ingin dicapai melalui kajian ini adalah untuk melihat kepada faktor pembolehubah yang mempengaruhi tahap pendidikan di kalangan individu. Selain itu, kajian juga melihat hubungan perbezaan tahap pendidikan terhadap pertumbuhan ekonomi. Berdasarkan kajian-kajian yang lepas iaitu kajian oleh Roki lwahashi (2006), mendapati bahawa kewujudan pelbagai peringkat pendidikan telah memberi kesan ke atas pembangunan ekonomi dan sekali gus memberi maklum balas terhadap pendidikan pada masa hadapan. Manakala kajian yang dilakukan oleh Sholeh A. Maani dan Guyonne Kalb (2005), menunjukkan pendapatan keluarga boleh mempengaruhi tahap pendidikan seseorang individu. Justeru itu, menerusi kajian ini, beberapa kaedah digunakan dengan mengambil kira penggunaan data primer bagi 100 orang responden di Negeri Terengganu. Kaedah statistik tel ah digunakan iaitu melalui pengujian nilai-p (p-value) dengan aras keertian (a) yang mana pengujian ini dilakukan untuk melihat sama ada terdapat hubungan yang signifikan terhadap pembolehubah menggunakan pakej SPSS. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan bagi pembolehubah pendapatan keluarga, perbezaan lokasi dan jantina. Hasil kajian ini juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara perbezaan tahap pendidikan terhadap pertumbuhan ekonomi Negeri Terengganu. Kesimpulannya, pelbagai cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan tahap pendidikan di kalangan individu.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectMohd Khairul Azahar Awangen_US
dc.subjectLP 35 FPE 2 2008en_US
dc.titlePerbezaan taraf pendidikan terhadap pertumbuhan ekonomi di Negeri Terengganuen_US
dc.typeWorking Paperen_US
Appears in Collections:Fakulti Pengurusan Ekonomi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 35 FPE 2 2008 Abstract.pdf531.96 kBAdobe PDFView/Open
LP 35 FPE 2 2008 Full text.pdf
  Restricted Access
2.82 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.