Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9132
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Noor Yusnindawati Zulkipli | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-24T00:20:32Z | - |
dc.date.available | 2018-05-24T00:20:32Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.uri | http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9132 | - |
dc.description.abstract | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara personaliti dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar Sarjana Muda Kaunseling Universiti MalaysiaTerengganu Seramai 144 orang sampel kajian telah dipilih secara rawak berlapis. Kajian mi menggunakan satu set soal selidik iaitu Inventori Personaliti Junior Eysenck (JEPI) dalam versi Bahasa Melayu yang telah diterjemahkan oleh Sidek Mohd Noah. Inventori ini mengandungi 60 item yang meliputi dua dimensi iaitu skala Ekstroversi dan Neurotisme. Data-data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 16. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang positif tetapi lemah (r=208) antara personaliti dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar. Namun, analisis Korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan anlara personaliti Ekstroversi dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar (r=124). | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu | en_US |
dc.subject | LP 12 FPE 1 2009 | en_US |
dc.subject | Noor Yusnindawati Zulkipli | en_US |
dc.title | Hubungan personaliti dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar di Universit Malaysia Terengganu | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
Appears in Collections: | Fakulti Pengurusan Ekonomi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LP 12 FPE 1 2009 Abstract.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | View/Open | |
LP 12 FPE 1 2009 Full Text.pdf Restricted Access | 18.77 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.