Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9016
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMohd Hanis Samsudin-
dc.date.accessioned2018-05-22T04:40:02Z-
dc.date.available2018-05-22T04:40:02Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9016-
dc.description.abstractKajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji hubungan antara gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar tingkatan enam. Seramai 86 orang sampel dari Sekolah Menengah Kebangsaan Nastrudin Shah, Besut yang terlibat. Gaya asuhan ibubapa dalam kalangan sampel diukur dengan menggunakan Parental Authority Questionnatre (PAQJ. Manakala pencapaian akademik dalam kalangan sampel adalah diambil berdasarkan kepada keputusan peperiksaan pertengahan tahun. Nilai kebolehpercayaan bagi Parental Authority Questionnaire (PAQJ ialah .775. Analisis Korelasi Pearson telah digunakan untuk menentukan kewujudan hubungan antara gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, pengkaji juga turut menggunakan analists Ujian-t Bebas bagi menentukan perbezaan gaya asuhan ibubapa dalarn kalangan pelajar berdasarkan jantina serta mengenalpasti perbezaan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar berdasarkan jantina Hasil kajian menunjukkan bahawa gaya asuhan ibubapa yang paling dominan diterima oleh pelajar ialah Permisif dan tahap pencapaian akademik pelajar adalah kebanyakkan bertnya berada pada tahap gaga!. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectLP 9 FPE 1 2009en_US
dc.subjectMohd Hanis Samsudinen_US
dc.titleHubungan gaya asuhan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar tingkatan enamen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Fakulti Pengurusan Ekonomi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 9 FPE 1 2009 Abstract.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
LP 9 FPE 1 2009 Full Text.pdf
  Restricted Access
17.26 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.