Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9014
Title: | Turutan kelahiran dan gaya bercinta di kalangan pelajar di sebuah universiti di pantai timur |
Authors: | Mohd Fazwan Mahizan |
Keywords: | LP 8 FPE 1 2009 Mohd Fazwan Mahizan |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Universiti Malaysia Terengganu (UMT) |
Abstract: | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat perbezaan di antara turutan kelahiran berdasarkan gaya bercinta di kalangan pelajar di sebuah universiti di Pantai Tirnur Semenanjung Malaysia. Seramai 72 orang mahasiswa dan mahasiswi telah dipilih sccara rawak mudah untuk dijadikan sampel kajian. Instrumen yang digunakan dalarn kajian ini ialah The Liking and Loving Scale yang dibentuk oleh Rosenman ( 1978) dan telah diubahsuai oleh Sidek Mohd Noah (2004) rnenjadi Inventori Gaya Bercinta (1GB) dalam versi Bahasa Melayu. Darjah kebolehpercayaan bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.77. Data-data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows versi 16.0. Statistik deskriptif (min, frekuensi dan peratus) dan statistik infercnsi (Ujian-t dan Ujian ANOVA) digunakan dalam rnenganalisis data pada aras signifikan 0.05. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara turutan kelahiran, latar belakang sosial, pendapatan bulanan seisi keluarga, dan pencapaian akademik berdasarkan gaya bcrcinta. Manakala terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina berdasarkan gaya bercinta. |
URI: | http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9014 |
Appears in Collections: | Fakulti Pengurusan Ekonomi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LP 8 FPE 1 2009 Abstract.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
LP 8 FPE 1 2009 Full Text.pdf Restricted Access | 16.5 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.