Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/9006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorWan Mohd Zarif Wan Mansor-
dc.date.accessioned2018-05-22T04:30:11Z-
dc.date.available2018-05-22T04:30:11Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/9006-
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara cara gaya asuhan ibu bapa dengan konsep kendiri dalam kalangan peJajar Sarjana Muda Kaunseling di Universiti Malaysia Terengganu. Tiga jenis gaya asuhan yang dikaji dalam kalangan pelajar iaitu autoritatif, autoritarian, dan permisif. Seramai 140 orang pelajar Sarjana Muda Kaunseling yang terdiri daripada pelajar tahun 1, tahun 2 dan tahun 3 dipilh secara rawak berstrata untuk dijadikan responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah "Parental Authority Questionnaire" (PAQ) dan "Tennessee Self-Concept Scale" (TSCS). Ujian-ujian statistik seperti ujian-t, ANOVA dan Korelasi Pearson telah digunakan bagi menguji hipotesis kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar memiliki tahap konsep kendiri yang tinggi. Jenis gaya asuhan yang sering diamalkan ialah gaya permisif. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara cara gaya asuhan ibubapa keseluruhan dengan tahap konsep kendiri pelajar. Walaubagaimanapun, wujud hubungan yang signiflkan bagi dimensi autoritatif, autoritarian dan permisif dengan tahap konsep kendiri.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectLP 14 FPE 1 2009en_US
dc.subjectWan Mohd Zarif Wan Mansoren_US
dc.titleHubungan antara cara gaya asuhan ibu bapa dengan tahap konsep kendiri pelajar sarjana muda kaunseling Universiti Malaysia Terengganu (UMT)en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Fakulti Pengurusan Ekonomi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 14 FPE 1 2009 Abstract.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open
LP 14 FPE 1 2009 Full Text.pdf
  Restricted Access
31.86 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.