Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/5126
Title: | Kemurungan, sokongan sosial dan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di luar bandar |
Authors: | Abd Halim Ismail |
Keywords: | BF 724.3 .S86 A2 2011 Abd Halim Ismail Depression, Mental -- Psychological aspects Academic achievement -- Psychological aspects Stress in adolescence Depression in adolescence |
Issue Date: | Jan-2011 |
Publisher: | Bangi, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia |
Series/Report no.: | ;BF 724.3 .S86 A2 2011 |
Abstract: | Kajian ini bertujuan mengenalpasti sejauhmana tahap kemurungan dan sokongan sosial dalam kalangan pelajar serta menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara jantina dan jenis aliran dari segi kemurungan dan sokongan sosial. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai alat kajian. Instrumen yang telah diuji keesahan dan kebolehpercayaan digunakan dalam soal selidik ini. Instrumen yang digunakan ialah Reynolds Adolescent Depression Scale (RADS), Socially Supportive Behaviors (SS-B) dan set temu bual. Soal selidik tersebut terdiri daripada tiga bahagian iaitu maklumat latar belakang, gejala kemurungan dan sokongan sosial. Seramai 256 orang pelajar tingkatan empat dari aliran Sains dan Kemanusian di empat buah sekolah menengah luar bandar yang dipilih secara rawak berstrata. Data yang diperolehi daripada pelajar dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif, inferensi dan kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan tahap kemurungan pelajar pada tahap sederhana. |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/5126 |
Appears in Collections: | Staff Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BF 724.3 .S86 A2 2011 Abstract.pdf | 693.84 kB | Adobe PDF | View/Open | |
BF 724.3 .S86 A2 2011 FullText.pdf Restricted Access | 15.63 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.