Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/14682
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorW. Liah, Wan Nurfarahiyah-
dc.date.accessioned2021-03-22T06:31:43Z-
dc.date.available2021-03-22T06:31:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://umt-ir.umt.edu.my:8080/jspui/handle/123456789/14682-
dc.description.abstractPenekanan kepada kualiti guru adalah penting untuk meningkatkan dan mengekalkan pencapaian pelajar dalam ujian antarabangsa seperti Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) and Program In International Student Assessment (PISA). Sebanyak 50 peratus guru yang dinilai didapati tidak menyampaikan pedagogi yang memuaskan. Justeru, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk melahirkan guru berkualiti tinggi. Antara inisiatif yang dilaksanakan adalah memperkenalkan Sekolah Berprestasi Tinggi dan Sekolah Amanah dengan memberi kuasa autonomi kepada pengetua dalam menguruskan ha! pentadbiran sekolah. Faktor budaya kerja dan kepimpinan sekolah yang cemerlang dikatakan dapat mempengaruhi kepuasan kerja dan pengkayaan kehidupan-kerja guru-guru. Dengan menggunakan teori Path Goal dan Job Demand Resources, kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara pemboleh ubah dan kesan antara pengantaraan kepuasan kerja dengan tingkah laku kepimpinan dan pengkayaan kehidupan-kerja terhadap kualiti guru bagi kedua-dua sekolah tersebut.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectLB 2840 .W3 2019en_US
dc.titleAssessing The Mediating Effect Of Teacher's Job Satisfaction On The Relationship Between Leadership Behaviour, Work-Life Enrichment And Teacher's Qualityen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Pusat Pengajian Pembangunan Sosial dan Ekonomi..

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LB 2840 .W3 2019-Abstract.pdf568.27 kBAdobe PDFView/Open
LB 2840 .W3 2019-Full Text.pdf
  Restricted Access
9.8 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.