Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/14231
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sabihah Johan | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-27T02:47:08Z | - |
dc.date.available | 2019-11-27T02:47:08Z | - |
dc.date.issued | 2016-05 | - |
dc.identifier.uri | http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/14231 | - |
dc.description.abstract | Terapi seni ekspresif merupakan satu platform penerokaan secara kreatif sebagai proses penyembuhan dalam perhubungan menolong. Tidak banyak kajian dijalankan bagi melihat keberkesanan penggunaannya di Malaysia. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti perbezaan tahap kemurungan, kebimbangan, tekanan, dan kemarahan antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Keberkesanan terapi seni ekspresif untuk melegakan kemurungan, kebimbangan, tekanan, dan kemarahan terhadap remaja delinkuen dalam kumpulan rawatan juga ditentukan. Reka bentuk kuasi-eksperimen dengan kaedah ujian pra dan pasca digunakan dalam kajian ini. Seramai 84 orang remaja delinkuen yang tinggal di institusi pemulihan akhlak, berumur daripada 14 hingga 21 tahun dipilih menggunakan pensampelan bertujuan. Depression Anxiety Stress Scale (DASS) and Clinical Anger Scale (CAS) digunakan untuk mengukur pembolehubah bersandar dan disokong oleh analisis dokumen. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | Juvenile delinquents -- Art therapy | en_US |
dc.subject | Art therapy for teenagers | en_US |
dc.subject | RJ 506 .J88 S3 2016 | en_US |
dc.title | Keberkesanan terapi seni ekspresif terhadap kemurungan, kebimbangan, tekanan dan kemarahan remaja Delinkuen | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Pusat Pengajian Pembangunan Sosial dan Ekonomi.. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT RJ 506 .J88 S3 2016.pdf | 16.57 kB | Adobe PDF | View/Open | |
FULL TEXT RJ 506 .J88 S3 2016.pdf Restricted Access | 4.1 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.