Please use this identifier to cite or link to this item:
http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/11133
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mohd Faisal Mohd Ab Aziz | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-01T07:57:57Z | - |
dc.date.available | 2019-01-01T07:57:57Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.uri | http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/11133 | - |
dc.description.abstract | Kajian ini membincangkan hubung kait antara bilangan kemalangan jalan raya dan pertambahan bilangan kenderaan di Malaysia pada setiap tahun. Kemalangan jalan raya merupakan satu isu yang menarik untuk dikupas, ini kerana saban tahun kita melihat jumlah kemalangan yang sentiasa meningkat walau pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak berkuasa bagi mengurangkan kemalangan di negara ini. Model regresi yang dibentuk merujuk kepada kemalangan yang ber1aku di 3 bahagian besar di Malaysia dengan peningkatan bilangan kenderaan di dalam kawasan yang dikaji. Analisis data kecelakaan jalan raya dijalankan adalah untuk tempoh lima tahun bermula dari tahun 2005 hingga tahun 2009 yang diperolehi daripada Laporan Perangkaan Kecelakaan Jalan Raya. Di dalam kajian ini juga dapat menunjukkan samaada dapat menggunakan fixed effect atau random effect. Analisis data ini juga menunjukkan bahawa pendaftaran bas mempunyai hubungan kepada penyebab kemalangan jalan raya berbanding dengan pendaftaran kenderaan lain. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu | en_US |
dc.subject | Kemalangan jalan raya | en_US |
dc.subject | Penyebab kemalangan | en_US |
dc.title | Impak kemalangan jalan raya dengan pertambahan bilangan kenderaan di Malaysia | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
Appears in Collections: | Fakulti Pengurusan Ekonomi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LP 26 FPE 1 2012 Abstract.pdf | 416.55 kB | Adobe PDF | View/Open | |
LP 26 FPE 1 2012 Full Text.pdf Restricted Access | 3.29 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.