Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/8986
Title: Hubungan gaya asuhan dan konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar sarjana muda kaunseling Universiti Malaysia Terengganu
Authors: Farah Aini Azmi
Keywords: LP 4 FPE 1 2009
Farah Aini Azmi
Issue Date: 2009
Publisher: Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu
Abstract: Kajian ini bertujuan unluk mcngkaji hubungan gaya asuhan ibubapa dan konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Sarjana Muda Kaunseling Universiti Malaysia Tcrengganu (UMT). Kajian ini meliputi tiga pembolehubah yang meliputi gaya asuhan, konsep kendiri dan pencapaian akademik. Seramai 144 orang pelajar Sarjana Muda Kaunscling UMT yang terdiri daripada pelajar tahun l, 2 dan 3 sesi semester Disember 2008/2009 telah terlibat sebagai responden dalam kajian ini. lnstrumen kajian ini terbahagi kcpada tiga bahagian iaitu bahagian A yang mengandungi maklumat pencapaian akademik pelajar, bahagian B menggunakan soal selidik Parental Authority Questionaire (PAQ) (revised) untuk melihat gaya asuhan ibubapa dan bahagian C mcnggunakan soal selidik Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) (revised) untuk melihat tahap konsep kendiri responden. Kaedah statistik deskriptif digunakan dalam kajian ini ialah peratusan dan kekerapan. Manakala ujian Korelasi Pearson dan Korelasi Pelbagai digunakan untuk statistik inferensi. Keputusan kajian menunjuk:kan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya asuhan dan konsep kendiri pelajar.
URI: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/xmlui/handle/123456789/8986
Appears in Collections:Fakulti Pengurusan Ekonomi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LP 4 FPE 1 2009 Abstract.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
LP 4 FPE 1 2009 Full Text.pdf
  Restricted Access
19.17 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in UMT-IR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated