Please use this identifier to cite or link to this item: http://umt-ir.umt.edu.my:8080/handle/123456789/4988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMohamad Yusof Endut-
dc.date.accessioned2017-03-26T07:40:54Z-
dc.date.available2017-03-26T07:40:54Z-
dc.date.issued2013-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4988-
dc.description.abstractKemerosotan bilangan pelajar yang mengambil mata pelajaran sains dan matematik di peringkat sekolah telah sampai ke tahap sangat kritikal. Masalah berkenaan berlaku disebabkan persepsi negatif pelajar terhadap mata pelajaran sains dan matematik sejak mereka masih di bangku sekolah rendah lagi. Kajian ini dijalankan untuk menentukan faktor utama yang mempengaruhi sikap pelajar terhadap matematik. Penumpuan diberikan terhadap empat domain iaitu pelajar, guru, bahasa dan rakan sebaya. Data diperolehi melalui edaran borang soal selidik kepada sampel kajian berdasarkan model Fennema dan Sherman (1986) dan pengukuran sikap berdasarkan skala Likert. Sampel kajian terdiri daripada 568 orang pelajar tingkatan 4 dan 5 daripada 18 buah sekolah di daerah Dungun, Terengganu. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 19 dan Model Persamaan Berstruktur (MPB) melalui perisian AMOS versi 4.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherTerengganu: Universiti Malaysia Terengganuen_US
dc.subjectQA 11 .M6 2013en_US
dc.subjectMohamad Yusof Enduten_US
dc.subjectTesis FST 2013en_US
dc.subjectMathematics -- Study and teachingen_US
dc.titlePemodelan sikap pelajar terhadap matematik menggunakan analisis faktor dan model persamaan berstrukturen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Fakulti Sains dan Teknologi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
QA 11 .M6 2013 Abstract.pdf131.71 kBAdobe PDFView/Open
QA 11 .M6 2013 FullText.pdf
  Restricted Access
2.63 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in UMT-IR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated